Procedury nauczania zdalnego w 2020/2021 r.
Procedury nauczania zdalnego/hybrydowego dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców
2020/2021
§ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Niniejsze procedury określają zasady realizowania przez nauczycieli zdalnego i hybrydowego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
- Procedury są aktem wewnętrznym placówki oświatowej i powstały w celu ustalenia reguł kształcenia zdalnego i hybrydowego.
- Procedury obowiązują wszystkie osoby, które uczestniczą w poszczególnych formach zdalnego i hybrydowego nauczania.
§ 2
ZDALNE I HYBRYDOWE NAUCZANIE – INFORMACJE OGÓLNE
- Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość oznacza wykorzystanie w procesie edukacji wszelkich dostępnych środków komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.
- Zdalne i hybrydowe nauczanie wprowadza się w szkole na podstawie decyzji Powiatowego Inspektora Sanitarnego i organu prowadzącego szkołę, a także na podstawie obowiązujących Rozporządzeń Ministerstwa Edukacji Narodowej.
- O wprowadzeniu zdalnego lub hybrydowego nauczania dyrektor szkoły informuje nauczycieli, rodziców, opiekunów oraz uczniów za pośrednictwem strony internetowej szkoły oraz za pośrednictwem wychowawców klasowych, wskazując odpowiednie przepisy prawa stanowiące podstawę prawną w tej sprawie. Zawiadomienie może również zostać dokonane w inny sposób nie wymagający bezpośredniego kontaktu, m.in. za pośrednictwem telefonu.
- Wychowawca obowiązany jest sprawdzić, czy wszyscy rodzice oraz uczniowie oddziału mają dostęp do Internetu i aplikacji Teams.
- We współpracy z nauczycielami dyrektor ustalił:
1) sposób komunikowania się z uczniami i rodzicami,
2) możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych,
3) formę przekazywania treści utrwalających wiedzę,
4) ilość przekazywanego materiału w danym dniu – na poziome podstawowym,
5) metody monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności, formy informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach,
6) tryb konsultacji ucznia i rodzica z nauczycielem.
§ 3
NAUCZANIE ZDALNE
- Zajęcia odbywają się zgodnie z obowiązującym planem lekcji – na stronie internetowej szkoły, po dostosowaniu go pod względem limitu lekcji prowadzonych w czasie rzeczywistym formie on-line w konkretnym dniu, w danej klasie, przy uwzględnieniu bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze. Lekcja online trwa 15-40 minut, zgodnie z planem lekcji, bez możliwości przedłużenia.
- Nauczanie zdalne w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Przełęku będzie realizowane z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczycieli poprzez lekcję on-line w aplikacji Teams, skrzynki e-mail w tym Outlook. Dopuszcza się również, jako, środki zastępcze, do kontaktów z uczniami i rodzicami, korzystanie z aplikacji Whatsapp i Messenger.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to zajęcia, które mogą być realizowane z wykorzystaniem tradycyjnych materiałów oraz materiałów w postaci elektronicznej np.:
1) dostępnych na stronach MEN, w tym na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej https://epodreczniki.pl/;
2) stronach: Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (https://cke.gov.pl/), Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych (np. https:// oke.wroc.pl/), Kuratoriów Oświaty (np. https:// www.kuratorium.opole.pl)
3) materiałów prezentowanych w programach i na stronach internetowych telewizji publicznej i radiofonii (np. vod.tvp.pl);
4) innych materiałów wskazanych przez nauczyciela (np. wydawnictwa i portale edukacyjne);
5) aplikacji Teams;
6) wykorzystanie tablicy tradycyjnej lub interaktywnej obserwowanej kamerką
7) mogą być realizowane w inny sposób wskazany przez nauczyciela (po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły);
8) podręczników, ćwiczeń, kart pracy, z których uczeń korzysta w szkole;
9) kontakt telefoniczny z nauczycielem;
10) wydrukowanie przez szkołę materiałów dla uczniów i wyłożenie ich we wskazanym miejscu do odbioru przez rodziców;
11) dostarczanie wydrukowanych materiałów do ucznia (np. tradycyjną pocztą);
12) inne sposoby wskazane przez dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielami i przy wsparciu organu prowadzącego.
- O wyborze sposobu prowadzenia zajęć w ramach nauczania zdalnego i hybrydowego decyduje nauczyciel w porozumieniu z dyrektorem, uwzględniając specyfikę nauczanego przedmiotu, bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni oraz możliwości techniczne wszystkich uczestników tego procesu.
- Zdalne nauczanie z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane jest za pośrednictwem aplikacji Teams lub stacjonarny w zespole. Zadaniem nauczyciela jest także informowanie rodziców o dostępnych materiałach, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu w przypadku realizacji zdalnej.
- W przypadku uczniów, którzy nie posiadają dostępu do Internetu (brak takich uczniów), jednak gdyby byli, ustala się następujące zasady zdalnego nauczania:
1) nauczyciele przesyłają na tel. komórkowy rodzica (za pośrednictwem aplikacji Google) informacje o dostępnych materiałach, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu,
2) uczniowie przesyłają wykonane zadania w sposób uzgodniony z nauczycielem.
- Obowiązuje zakaz przesyłania materiałów edukacyjnych wymagających od uczniów/ rodziców drukowania.
- Nauczyciel ustala z uczniami i rodzicami sposób komunikacji dodatkowej.
- Realizowane tematy lekcji nauczyciele wpisują do dziennika lekcyjnego. W przypadku świadczenia pracy z domu nauczyciel zobowiązany jest uzupełnić dokumentację w dzienniku lekcyjnym najpóźniej do piątku raz na dwa tygodnie po uzgodnieniu z dyrektorem zespołu. W razie kwarantanny, podczas której nauczyciel godzi się świadczyć pracę, dokumentacja uzupełniana jest natychmiast po powrocie do pracy.
10. Potwierdzeniem podejmowania przez uczniów aktywności zdalnej/obecności na zajęciach online jest: uczestniczenie w zajęciach online, odbieranie wiadomości, zapoznanie się z przesłanym materiałem edukacyjnym, wykonywanie zadań w formie ustalonej dla stosowanego narzędzia zdalnego nauczania, dające podstawę do oceny pracy ucznia.
11. Ze względu na problemy techniczne sprzętu komputerowego/ łącza internetowego lub liczbę sprzętu jaka przypada na jedno dziecko w gospodarstwie domowym, obecność na zajęciach nie jest uzależniona od udziału ucznia w zdalnym nauczaniu w czasie rzeczywistym.
12. Stwierdzona i udokumentowana w wymieniony wyżej sposób obecność ucznia na zajęciach wpisywana jest do dziennika lekcyjnego.
13. Prace plastyczno – techniczne, ćwiczenia informatyczne i ruchowe są przesyłane nauczycielowi drogą online w postaci zdjęcia, krótkiego filmiku lub nagrania.
14. Brak wykonania w terminie zadania zleconego przez nauczyciela jest traktowane jako nieprzygotowanie do zajęć i skutkuje oceną niedostateczną.
15. Uczeń ma możliwość poprawy oceny w sposób i w terminie ustalonym przez nauczyciela.
16. Uczeń ma obowiązek uczestniczenia w formie kształcenia na odległość. Uczeń, lub rodzic w imieniu swojego dziecka, ma prawo do wydłużenia czasu wykonania pracy w przypadku choroby, problemów technicznych bądź innych zaistniałych sytuacji. O fakcie tym zostaje poinformowany wychowawca i nauczyciel przedmiotu.
17. W przypadku uczniów, którzy nie mają dostępu do Internetu obecność potwierdza się poprzez: odbierane wiadomości, zapoznanie się z przesłanym materiałem, wykonywanie zadań w formie ustalonej przez nauczyciela, dającej podstawę do oceny pracy.
18. Materiały dydaktyczne oraz zadania mogą być przekazywane uczniom wyłącznie w dniu, w którym odbywają się zajęcia z danego przedmiotu. Nauczyciel odnotowuje, czy uczeń uczestniczył w danym dniu na zajęciach (odebrał materiały edukacyjne, wykonał zadanie, itp.)
19. Bieżąca komunikacja z dyrektorem szkoły odbywa się za pomocą e-mail (przelek@gzo.nysa.pl) lub telefonicznie: 793 813 097
§ 4
NAUCZANIE HYBRYDOWE
W takiej sytuacji istnieją różne możliwości pracy:
- Klasa objęta kwarantanną przechodzi na system zdalny. Pozostałe klasy pracują stacjonarnie. Nauczyciele uczący w klasie objętej kwarantanną, uczą pozostałe klasy w sposób stacjonarny (chyba że sanepid zdecyduje o wysłaniu kogoś z nauczycieli na kwarantannę), natomiast lekcje z klasą wyłączoną z nauczania stacjonarnego prowadzą zdalnie ze stanowiska przygotowanego w szkole. Taka sytuacja trwa do momentu, gdy właściwa instytucja wyda decyzję o powrocie do nauki stacjonarnej.
- Uczeń objęty kwarantanną przechodzi na system zdalny – praca wg procedur dotyczących nauki zdalnej w szkole. Pozostali uczniowie klasy pracują stacjonarnie.
- Podział klas: w pierwszym tygodniu jedna z grup ma zajęcia stacjonarne w szkole, zaś druga w tym czasie uczestniczy w zajęciach zdalnych z domu poprzez włączoną kamerkę. W kolejnym tygodniu grupy zamieniają się rolami.
- Rodzaj nauczania hybrydowego zostanie wybrany przez dyrektora szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym. i przy pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego, jeśli będzie wymagana po uwzględnieniu sytuacji epidemicznej szkoły.
- W chwili przejścia szkoły na jakąkolwiek formę nauczania hybrydowego, nauczyciele prowadzą zajęcia stacjonarne z uczniami przebywającymi w szkole według planu zajęć, uczącym się zdalnie wysyłają materiały i linki do ćwiczeń lub prowadzą lekcje on-line w czasie rzeczywistym, zgodnie z zarządzeniem dyrektora.
§ 5
OCENIANIE
OCENIANIE ZDALNE W KLASACH I – III
Nauczyciele kontaktują się z uczniami i rodzicami za pomocą wskazanych środków komunikacji elektronicznej. Mogą nimi być: poczta elektroniczna, telefon, aplikacja WhatsApp, Skype, aplikacja Teams lub inne dostępne dla uczniów, rodziców i nauczycieli, pod warunkiem udzielenia zgody wszystkich stron na użycie określonego komunikatora.
- Ocena dostarcza uczniom, rodzicom, nauczycielowi rzetelnej informacji zwrotnej o postępach i trudnościach ucznia.
- Każda ocena negatywna jest opatrzona komentarzem – zawierającym wskazówki dla ucznia, w jaki sposób może i powinien on podnosić swoje osiągnięcia edukacyjne.
- Obszary aktywności podlegające zdalnemu ocenianiu:
a) aktywność ucznia w omawianym temacie zajęć;
b) wykonanie zleconych zadań/ćwiczeń z edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej związanych z nauką: opowiadania, czytania, czytania ze zrozumieniem,
starannego poprawnego pisania, liczenia, rozwiązywania zadań tekstowych, wykonywania sprawdzianów;
c) niewerbalne wytwory pracy: prace plastyczne, techniczne, doświadczenia przyrodnicze; wykonywanie ćwiczeń z wychowania fizycznego, edukacji informatycznej i muzycznej;
d) karty pracy;
e) aktywność ucznia – systematyczne wykonywanie dodatkowych zadań zleconych przez nauczyciela np. praca na stronach internetowych www.gov.pl/web/zdalnelekcje, E- podręczniki pl. (Edukacja wczesnoszkolna), praca z Teams;
f) inne zlecone przez nauczyciela i wynikające ze specyfiki przedmiotów.
- Nauczyciele – zadając uczniowi pracę podlegającą ocenie – odnotowują termin jej wykonania.
- Uczeń ma obowiązek wykonać pracę w terminie.
- Nauczyciel może zadać pracę na ocenę z poszczególnej edukacji lub przedmiotu raz w tygodniu, a czas na jej sprawdzenie i ocenę wynosi do 7 dni roboczych.
- Nauczyciel może wystawić do 3 ocen tygodniowo z danej edukacji lub danego przedmiotu.
- Nauczyciel systematycznie informuje uczniów i rodziców o postępach ucznia w nauce i uzyskanych przez niego ocenach.
- Praca zdalna uczniów jest oceniana i odnotowywana w dzienniku lekcyjnym jako praca zdalna.
10. Wszystkie aspekty dotyczące oceniania, monitorowania postępów ucznia, weryfikacji wiedzy i umiejętności, a nie ujęte w niniejszych zasadach, ustalane – rozstrzygane są przez nauczyciela prowadzącego przedmiot po konsultacji i uzgodnieniu z Dyrektorem Szkoły.
ZASADY OCENIANIA ZDALNEGO W KLASACH IV – VIII
Nauczyciele kontaktują się z uczniami za pomocą aplikacja Teams, a z rodzicami za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej. Mogą nimi być: poczta elektroniczna, telefon, aplikacja WhatsApp, Skype, dostępnych dla rodziców i nauczycieli, pod warunkiem udzielenia zgody każdej ze stron na użycie określonego komunikatora.
- Praca zdalna uczniów podlega ocenie i odnotowywana jest w dzienniku lekcyjnym w okresie pracy zdalna.
- Ocena ma dostarczyć uczniom, rodzicom, nauczycielowi rzetelnej informacji zwrotnej o postępach i trudnościach ucznia.
- Każda ocena negatywna jest opatrzona komentarzem – zawierającym wskazówki dla ucznia, w jaki sposób może i powinien on podnosić swoje osiągnięcia edukacyjne.
- Obszary aktywności podlegające zdalnemu ocenianiu:
a) aktywność ucznia – systematyczne wykonywanie dodatkowych zadań zleconych przez nauczyciela;
b) wykonanie zleconych zadań/ćwiczeń;
c) redagowanie dłuższych i krótszych form wypowiedzi pisemnych z poszczególnych przedmiotów;
d) niewerbalne wytwory pracy: album, plakat, prezentacja, rysunek…
e) karty pracy;
f) quiz/test/gra interaktywna w ramach podsumowania lekcji;
g) notatki wysyłane za pomocą zdjęć lub skanu;
h) quiz ze słówek przeprowadzany online, krótkie nagrania audio – w języku angielskim, niemieckim,
i) praca na Teams;
j) inne zadania zlecone przez nauczyciela i wynikające ze specyfiki przedmiotu.
- Nauczyciele – zadając uczniowi pracę podlegającą ocenie – odnotowują termin jej wykonania.
- Nauczyciel może zadać pracę na ocenę raz w tygodniu, a czas na jej sprawdzenie i ocenę wynosi do 7 dni roboczych.
- Wszystkie aspekty dotyczące oceniania, monitorowania postępów ucznia, weryfikacji wiedzy i umiejętności, a nie ujęte w niniejszych zasadach, rozstrzygane są przez nauczyciela prowadzącego przedmiot po konsultacji i uzgodnieniu z Dyrektorem Szkoły.
§ 6
ZADANIA NAUCZYCIELA
- Nauczyciel organizuje pracę z uczniami, informując ich o możliwym trybie pracy, w szczególności o formach i częstotliwości kontaktu, zakresie zadań, materiałach, terminie i formach indywidualnych konsultacji, terminach i formach oddawania prac, zasadach oceniania.
- Zakres przekazywanych treści i zadań do wykonania jest dostosowany do możliwości psychofizycznych i technicznych uczniów.
- Nauczyciel przekazuje wiedzę i kształtuje umiejętności na poziomie podstawowym, jeżeli stwierdzi, że może więcej, to może realizować na poziomie ponadpodstawowym – działa tu „sprzężenie zwrotne”.
- Jedynie na zajęciach przedmiotowych rozszerzających zainteresowania realizuje na poziomie ponadpodstawowym.
- Wiadomości i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów.
- Rozpoczynając nauczanie zdalne lub hybrydowe, wychowawcy klas są zobowiązani do przeprowadzenia zajęć dotyczących bezpiecznej nauki w Internecie (w ramach kształcenia na odległość).
- Prowadzona korespondencja z uczniami stanowi część dokumentacji przebiegu nauczania.
- Nauczyciel w godzinach pracy (tak jak w tygodniowym rozkładzie zajęć) prowadzi lekcje online, przesyła materiały dydaktyczne, ocenia przesłane prace oraz odpowiada na indywidualne zapytania uczniów i rodziców.
- Wychowawcy klas zobowiązani są do stałego kontaktu z nauczycielami, rodzicami i z uczniami w celu systematycznego monitorowania zdalnego nauczania. W przypadku braku kontaktu ucznia i rodzica ze szkołą przez okres dłuższy niż 7 dni, wychowawca podejmuje próbę kontaktu telefonicznego, jeśli próba ta nie przyniesie efektów, wówczas w porozumieniu z dyrektorem szkoły wysyła do rodziców oficjalne pismo listem poleconym z prośbą o kontakt ze szkołą.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa w sieci, zgodnie z zaleceniami RODO, nauczyciele zobowiązani są do wykorzystywania podanych przez rodziców i uczniów adresów e- mailowych i numerów telefonu wyłącznie do kontaktów związanych ze zdalną pracą.
- Nauczyciele ustalają z rodzicami możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazują im informację o formie i terminach tych konsultacji.
10. Nauczyciele winni zapewnić każdemu uczniowi/dziecku i rodzicom możliwość konsultacji, informując ich o formie i terminie.
§ 8
OBOWIĄZKI UCZNIA
- Uczeń ma obowiązek systematycznej pracy w ramach zdalnego i hybrydowego nauczania, w szczególności zapoznania się z zadanym materiałem i odrabiania zadanych zadań.
- Jeśli uczeń ma problem z dostępem do sprzętu elektronicznego w tym komputera czy Internetu, to fakt ten należy zgłosić do wychowawcy klasy, celem ustalenia innej formy dostarczenia niezbędnych materiałów. Kolejno wychowawca jest zobowiązany zgłosić taką informację dyrektorowi szkoły i ustalić z poszczególnymi nauczycielami formę przekazania materiałów do nauki.
- Wykonywanie zadań określonych przez nauczyciela jako praca domowa jest obowiązkowe.
- Każdy sprawdzian, test, quiz muszą być zapowiedziane z odpowiednim wyprzedzeniem (zgodnie ze statutem szkoły), tak, aby umożliwić każdemu uczniowi przygotowanie się i zorganizowanie dostępu do komputera oraz Internetu w wyznaczonym czasie.
- W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z nauczaniem zdalnym i hybrydowym uczeń pozostaje w kontakcie z wychowawcą oraz nauczycielami uczącymi. Uczniowie mają prawo zadawać pytania do zamieszczonych tematów i zadań, a nauczyciel powinien na każde z nich odpowiadać i pomóc uczniowi opanować zadany materiał.
- Podczas zajęć online należy:
1) przed każdymi zajęciami – wyłączyć wszystkie aplikacje poza tymi przeznaczonymi do nauki. To, co dzieje się w tle może rozpraszać i przeszkadzać w uczestnictwie w zajęciach;
2) zachowywać się zgodnie z zasadami pracy na lekcji oraz zasadami kultury osobistej, pamiętając, iż podczas lekcji online ekrany zastępują klasę – podobnie jak w szkole podczas lekcji, również tutaj nie wolno odzywać się do siebie wulgarnie, wyśmiewać innych, krytykować, ani obrażać;
3) pamiętać, iż przebiegiem zajęć kieruje nauczyciel. Uczniowie mają wyłączone mikrofony; wyłącznie nauczyciel może udzielać głosu bądź wyciszać;
4) pamiętać, iż uczniowie mogą zadawać pytania na czacie. W odpowiednim momencie nauczyciel udzieli im głosu;
5) pamiętać, iż uczniowie nie obrażają słownie ani wpisami elektronicznymi innych uczestników zajęć;
6) nie podawać nikomu spoza klasy hasła dostępu do kont w Teams, itd…, co pozwoli zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom lekcji.
7) pamiętać, iż stanowczo zakazane jest nagrywanie obrazu i głosu podczas lekcji oraz wykonywanie zdjęć, printscreenów, a także upublicznianie zajęć. Złamanie tej zasady może spowodować wykluczenie z lekcji. Dopuszczanie się tych czynów jest sprzeczne z przepisami prawa i może wiązać się z konsekwencjami prawnymi;
8) w sytuacjach, gdy ktoś z uczestników zauważy coś niepokojącego – poinformować o tym nauczyciel prowadzącego lekcję.
§ 9.
ZACHOWANIE BEZPIECZEŃSTWA DANYCH PODCZAS LEKCJI ONLINE
Należy unikać mediów społecznościowych (np. Facebook) jako środka nauki online, w tym do komunikacji służbowej. W szczególności poprzez media społecznościowe nie należy przekazywać danych osobowych.
- Na ogólnie dostępnych portalach lub stronach internetowych nauczyciel i inni uczestnicy nauczania zdalnego mogą jedynie publikować materiały edukacyjne, natomiast nie mogą przetwarzać danych osobowych innych uczestników (nauczycieli, uczniów, rodziców).
- Przy korzystaniu z narzędzi do kontaktów online (w tym technologii umożliwiających prowadzenie wideokonferencji) należy ograniczyć ilość podawanych danych osobowych. Rekomendowane jest używanie przez użytkownika pseudonimu i adresu e-mail, który nie pozwala na identyfikację użytkownika, a w przypadku pracowników – służbowego adresu e- mail.
- Należy systematycznie aktualizować programy antywirusowe, antymalware i antyspyware.
- Pobierane może być wyłącznie legalne oprogramowanie ze stron producentów.
- Korzystając z poczty elektronicznej nie należy otwierać wiadomości od nieznanych adresatów ani załączników z nieznanych źródeł dostarczanych poprzez korespondencję elektroniczną, zwłaszcza nie należy klikać w link zawarty w takiej wiadomości.
- Nie należy zapamiętywać haseł w aplikacjach webowych. Nie należy używać tych samych haseł w różnych systemach informatycznych. Zawsze należy używać unikatowych haseł, które nie są podobne do poprzednich. Im hasło jest bardziej skomplikowane, tym jego odszyfrowanie przez osobę trzecią lub maszynę będzie bardziej pracochłonne.
- Dane przesyłane pocztą elektroniczną (zawarte w e-mailach oraz załącznikach) oraz zapisane na nośnikach danych powinny być szyfrowane. Należy korzystać ze sprawdzonego oprogramowania do szyfrowania e-maili lub nośników danych.
- Dokumenty zawierające dane osobowe, w tym dokumenty służbowe, nie mogą być udostępniane za pomocą czatu, który może być publiczny.
10. Nie należy umieszczać w komputerze przypadkowo znalezionych nośników USB. Może znajdować się na nich złośliwe oprogramowanie.
§ 10.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Procedury wchodzą w życie z dniem następnym po dniu jego ogłoszenia i są udostępnione na stronie internetowej placówki, a także może zostać udostępniony drogą mailową.
- Każdy z nauczycieli, rodziców i uczniów ma obowiązek zapoznania się z procedurami.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszymi procedurami, stosuje się przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
Dyrektor zespołu: Edward Krawecki